zondag 22 april 2012

Super Powerrrrr

Vroeger waren chauffeur blij met een fatsoenlijke auto,zeker wanneer men internationale ritten reed was een goed bed geen overbodige luxe.De vrachtwagen van die tijd hedden vaak dikke motoren waar echter maar weinig pk's uit werden geperst.Een vrachtwagen met 250 tot 300 pk was toen op de lange baan heel gewoon.Nu moet je er niet aan denken om met zulke vermogens een lange rit naar Italië of Spanje te maken.
In 1987 kwam Volvo met de F 16,een 16 liter motor die 470 pk produceerde.In dat zelfde jaar kwam ook Scania met de 143.470,een 14 liter motor met 470 pk.Eigenlijk is de vermogensstrijd toen echt begonnen,en anno 2012 heeft Volvo vooralsnog de strijd gewonnen met 750 pk.
Een niet allerdaagse verschijning is deze Benz.Deze Mercedes actros mp3 heeft een 600 pk sterke 8 cilinder.Waar Mercedes met de SK serie nog maximaal 530 pk uit de 8 cilinder wist te persen,en met de NG serie zelfs een v 10 motor nodig was voor 330 pk,werden met de motoren in de Actros vermogens bereikt tot 600 pk.Deze prachtige 6 asser heb ik met goed geluk kunnen fotograferen in Katwijk afgelopen maart 2012.De "ster" staat geparkeerd voor het bedrijfspand bij van Leeuwen,die ook de eigenaar is van deze Actros.Natuurlijk deed Mercedes een beetje mee in de vermogensstrijd,maar het ging vooral tussen Volvo en Scania.Toen in 2003 Volvo met de nieuwe FH 16 kwam,had men zoiets van waar stopt dit en hoeveel pk hebben we over een aantal jaar wel niet.De Volvo FH 16.610 was toen het topje van de ijsberg,stel je eens voor 610 paarden voor je auto.De auto zou vooral in het zwaartransport een belangrijke pion moeten worden,maar in de praktijk blijkt vaak dat bloemen- en groentetransporteurs deze auto gingen kopen.Het zelfde moet Weeda uit Klundert gedacht hebben toen de FH 16 werd geintroduceerd.Voorzien van een prachtige airbrush en een super strak interieur vind ik deze Volvo toch een prachtige auto.Kan het nog gekker dacht ik toen Volvo de FH 16 op de markt bracht.Het andwoord laat zich raden,JA HET KAN NOG GEKKER.Scania kon natuurlijk niet achter blijven en introduceerde in 2004 de R 620.De strijd ging gewoon verder,en wie weet waar het eindigd.Ook aardappeltransportteur S.Verbeek uit Tiel doet eigenlijk mee aan die strijd,zo ook deze R 620 topline uit 2005.De auto is voorzien van prachtige airbrush van de "aardappeleters" en rijkelijk voorzien van de nodige accessores zoals lampem en dikke alcoa wielen.Mijn vader was met mij mee naar Nog Harder in Lopik en keek echt zijn ogen uit,net een klein kind.Langs de A 18 kon ik deze Volvo FH 16.660 globetrotter fotograferen.Men wil ons doen geloven dat het om een 700 pk versie gaat,maar niets is minder waar.Deze globetrotter is niet zo rijkelijk voorzien van veel pk's.Toen de Volvo geleverd werd bij de plaatselijke Nijwa,heb ik ook een aantal foto's gemaakt,tot ergenis van de dealer.Deze Volvo werd geleverd nog voor de introductiedatum van de 700.Maar dat maakt deze auto niet minder mooi vind ik.Het spuitwerk vind ik in één woord prachtig.De eigenaar is Hofman uit Winterswijk.En met de 660 pk versie was Volvo weer de sterkste in de strijd.Ook MAN dacht,wat die 2 Zweedse merken kunnen,kunnen wij beter.In 2007 kwam het Duitse merk met de TGX 680 op de proppen.Uitgevoerd met een sterke V8 motor perste deze MAN er 680 pk uit.Ook nu werd er gezegd dat deze vooral bedoeld was voor het zwaartransport,en ik moet zeggen dat ik deze 680 vaker zie in het zwaartransport dan voor een koeler of tautliner.
De MAN van kandt heb ik al eens geplaatst maar omdat hij zo mooi is nog maar eens.In 2009 kwam Volvo met de FH 16.700 .Toen dacht ik aan een aantal jaren geleden toen de magische grens van 500 pk werd bereikt.Jaren later is men die grens al ruim gepasseerd,en ik vraag mij dan ook af waar heb je zoveel pk's voor nodig,uitzonderingen daargelaten.
Maar het is natuurlijk wel mooi dat je er de beschikking over kunt hebben.Zie de Volvo van Van Dalen uit Kekerdom,een prachtige Globetrotter voorzien van een paarse metallic lak en airbrush met als thema"The Boss".Van Dalen rijdt met een stenenoplegger en het complete span maakt het net even meer af.De auto is ook weer rijkelijk voorzien van accessoires en mooie details.
Voor mij 1 van de favorite Volvo's.
Ook nu kon Scania niet achterblijven en introduceerde de R 730 met een dikke V8 motor.
Waar Volvo nog steeds met een 6 cilinder werkt heeft Scania de V8.Zelf ben ik een enorme fan van de V8 motor,zeker als men het echte geluid van deze krachtbron kan horen.Deze R 730 op de foto is een gloednieuwe Scania,gefotografeerd op Gerrit's V8 dag in Hengelo(ov) op 3 september 2011.De eigenaars zijn de Gebr.Heinhuis uit Almelo.Doordat ik vrij vroeg ben op evenementen kan ik vaak rustig foto's maken zonder dat er mensen in beeld staan.Helaas kon ik deze niet zonder toeschouwers fotograferen,maar het heeft ook wel weer wat.
Woensdag 18 april 2012 heb ik maar eens een bezoekje gebracht aan de bedrijfsautorai in Amsterdam.Daar was onder andere deze FH 16.750 te zien.Voorzien van de prachtige zwarte kleur en striping van de in 1987 geintroduceerde F 16.Van buiten een mooie auto,maar van binnen vind ik de Volvo een beetje gedateerd.Ook de binnenruimte is niet erg veel in vergelijking tot andere merken.Toen ik dit liet merken aan de vertegenwoordiger was deze niet erg blij met de kritiek.So What.
Maar de voorlopige winnaar van de vermogensstrijd is tot nu toe Volvo.
groeten Werner