zondag 11 november 2012

Mercedes Actros

 In dit bericht laat ik de verschillende varianten van de Mercedes Actros zien.De Actros is de opvolger van de NG/SK serie die in 1973 werd geintroduceerd en in productie was tot 1996.
Met de komst van de Actros hed Mercedes zich voledig gericht op een heel nieuw concept.Zo is er niets meer te zien van de voorgangen,maar compleet een nieuwe vrachtwagen,met verschillende cabine varianten.
De Actros (MP1) was leverbaar mer een dagcabine,een slaapcabine,een slaapcabine met een verhoogd dak en als klap op de vuurpijl een Megaspace cabine.Op de foto is een Actros met een dagcabine te zien.De auto met typeaanduiding 2535 is onderweg op de A18 op 2 afzetcontainers op te pakken.
De Actros is voorzien van een haakarm om daarmee de containers op de auto en aanhanger te zetten.
Voor het binnenlandsvervoer een prima auto met dagcabine,al is een bed achter de stoelen altijd welkom om even lekker een uiltje te knappen.De auto is van Hulshof transport uit Roosendaal.

In Oldenzaal heb ik destijds mijn eerste Actros op de foto gezet.De foto is gemaakt in 2007 en toen was het nog makkelijker om foto's bij een berijf te maken zonder dat men last had van vervelende stalen hekken.De Actros 1835 LS is van Orion licht&geluid ook uit Oldenzaal.Dit is een slaapcabine met verhoogd dak.Ideaal voor als je een een nachtje weg bent.Voor een paar nachtjes weg per week zou ik al snel voor de megaspace kiezen,maar ja niet iedereen heeft dat geluk.De letters LS geven aan dat het een trekker betreft of zoals de Duitser zeggen een "sattelslepper".
De Actros MP1 was leverbaar met een 6 cilinder v6 en een 8 cilinder v8 motor.De Benz op de foto is uitgevoerd met een v6 400 pk sterke motor.De cabine betreft hier een Megaspace uitvoering.
Het voordeel van de megaspace is de binnenruimte.Ik zelf ben niet echt overdreven groot en kan er dus rechtop in staan.OOk nog een voordeel is dat er geen motortunnel in zit en zo wordt dus de binneruimte optimaal.Nadeel is wel een erg grote klim voordat je boven bent en dus niet erg handig voor distributie,voordeel daarvan is wel dat je fit blijft.
De Actros MP1 was leverbaar met een 6 cilinder met vermogens van 310 pk tot 460 pk en de 8 cilinder zelfs tot 570 pk.Kortom keuze genoeg.

In 2003 werd de facelift van de Actros,de Actros MP2 geintroduceerd.Mercedes had echter niet stil gezeten en was na de introductie van de MP 1 verder gaan ontwikkelen.Zo waren de motoren wat zuiniger geworden maar niet geheel onbelangrijk ook schoner.De motoren waren leverbaar in Euro 3&Euro 4 en zelf met een Euro 5 motor.De vermogens waren ook iets anders geworden,maar wel weer met een v6 en een v8 krachtbron.Optisch was er ook het een en ander veranderd,zo was de grille aangepakt,maar wat nog meer in het oog sprong was toch wel de nieuwe koplampen.Op de foto is de Actros van Kluitmans te zien.Kluitmans is gevestigd in Weert en had in de Achterhoek zijn lading bouwmateriaal gelost.Kluitmans heeft een goort aantal Mercedessen in het wagenpark.

In de waalhaven heb ik deze Actros 2541 Megaspace op de foto gezet.Mercedes houd nog altijd vast aan het type aanduiding met 4 cijfers.De eerste 2 cijfers staan voor het max.toelaatbaar gewicht en de achterste 2 cijfers het motorvermogen.Dus een 2541 staat voor 25 ton toelaatbaar gewicht en 41 voor 410 pk.Het cijfer 2 geeft aan dat er 2 achterassen zijn op deze auto.In dit geval een "voorloper"is natuurlijk ideaal voor in het containervervoer gezien de maximale aslasten.De eigenaar van deze Actros is Maat transport uit Alblasserdam.
In 2008 werd het weer tijd voor een update van de MP2.Deze update werd de MP 3,hoe kan het ook anders.Ook nu natuurlijk weer veranderingen onder de kap,maar ook weer optische veranderingen.Zo is de grille weer gewijzigd en ook de zonnekap heeft een facelift gehad.Het oogt allemaal weer strak.
Op de foto is een echte V8 te zien met 510 pk megaspace cabine.De v8 samen met de telligent versnellingsbak is een ideale combinatie voor comfort en rust binnen in de auto.Ook het dashboard hat wat weizigingen ondergaan en zorgt voor nog meer werkgemak voor de chauffeur.


Ook de MP3 was leverbaar als een dagcabine.Op de foto staat een dikke 5 asser bij de plaatselijke Benz garage netjes op mij te wachten voor de foto's.De actros is een 5044 met 440 pk onder de kap.
In Duitsland zul je deze asconfiguratie's niet tegen komen omdat daat het maximaal totaalgewicht slechts op 40 ton ligt en deze Actros dus maximaal 50 ton op de straat mag leggen.Leve de EU zullen we maar zeggen.Een ideale auto om mee in de zandbak te spelen.De eigenaar is Enzerink uit Hengelo (gld).
Als'ik over "DIK"spul praat dat behoort daar zeker het wagenpark van Mammoet uit Schiedam bij.
Zo ook deze Actros MP3 ballastwagen.De foto is genomen op de zwaartransportdag in Utrecht 2010.
Ook Mammoet heeft veel mercedes in het wagenpark,en helaas is het mij nog niet gelukt om daar eens even foto's te gaan maken tijdens een van de open dagen die het bedrijf houdt.Wat niet is kan nog komen overigens.

Op 28 december 2011 had ik het geluk om mijn eerste Actros MP4 op de gevoeligeplaat te kunnen vastleggen.Mercedes heeft eerder in 2011 de compleet vernieuwde Actros geintroduceerd.Ook nu weer met verschillende cabine en motorvarianten.Zo kent de Actros nu 4 cabine varianten,namelijk de '" classic space" de "streamspace" gevolgd door de "bigspace"en als klap op de vuurpijl de "gigaspace".
Ook de motoren zijn leverbaar in 3 varianten, de 7.7 liter met vermogens van 24o pk tot 350 pk ,de 10.7 liter met vermogens van 330 pk tot 430 pk en de 12.8 liter met vermogens van 420 pk tot 510 pk.Dit allemaal in een Euro 5 of Euro 6 leverbaar.
Op d e foto is een Bigspace 1845 te zien.Na een kijkje in de cabine toch een beetje gemengde gevoelens.Een erg mooi interieur,maar een tafeltje op de plaats van het onderbed,nee niet voor mij.Maar wel een mooie auto,zeker geen straf.

Gr.Werner.