donderdag 12 april 2012

A " magnum" force.

Renault introduceerde in 1990 de Renault AE.De naam AE was een dankbetuiging aan de Europese Gemeenschap(E.U. Alliance Europèenne) die hoet mogelijk maakte door nieuwe lengtebepalingen dat de Reanault AE op de Europeese wegen werd toegelaten.
Een eigenzinnige vrachtwagen met veel binnenruimte.Als chauffeur kon je makkelijk rechtop staan in de cabine,een belangrijk pluspunt in het internationale wegvervoer.Als krachtbron fungeerde ondermer een 12 liter zescilinder lijn motor met vermogens van 390 tot 470 pk.
Ook was er een Ae leverbaar met een Mack motor met vermogens van 500 en 560 pk.
Persoonlijk vindt ik de AE(later Magnum) een prachtige vrachtwagen,mede door zijn aparte vorm.In de loop der jaren heb ik er een aantal op de foto gezet,en die wil ik graag laten zien.
Ik vermoed dat het in 1992 was dat ik de eerste AE op de gevoelige plaat heb vastgelegd.Letterlijk en figuurlijk op de gevoelige plaat want de digitale camera moest nog worden uitgevonden.Tijdens een truckrun in Ede stond na afloop deze AE langs de kant.
Het betreft hier een gloednieuwe AE met 380 pk,te zien aan het voorlopige kenteken.Het enthousiasme voor de nieuwe Renault was gewekt en gaat niet meer weg,zelfs vandaag de dag niet met vele mooie nieuwe modellen.Je vindt hem prachtig of vindt het een verschrikkelijke truck.Jaren later,in 2006 om precies te zijn begon mijn hobby als Truckspotter(zo noemt men dat,kan en ook niets aan doen)steeds meer uit de hand te lopen,mede door de intrede van de digitale camere.In oktober van dat jaar heb ik deze AE 385 ti op de foto gezet.De BF-HB-37 staat op een zondagmorgen op een parallelweg langs de Liemersweg geparkeerd.De eigenaar van deze Renault is R.Derksen pallethandel uit Pannerden en heeft vele Renault AE en Magnum in het wagenpark,en in 2012 heb ik de nieuwste aanwinst op de foto kunnen zetten.
Door mijn grote fotocollectie is het vaak zoeken naar bedrijven die ook een AE of Magnum in het wagenpark hebben.Maar van Ten Damme uit Meddo(bij Winterswijk) wist ik het zeker.
Op 11 januari 2012 wist ik deze Renault AE Magnum 430 op de foto te zetten.Vanaf een viaduct tussen Doetinchem en Wehl zag ik deze toch wel iets bijzondere Renault aankomen.Waarom nou bijzonder,een AE blijft als bijzonder van zichzelf maar een motorwagen was(en is)een uitvoering die niet zo gek veel voorkomt.Nu is ook weer mooi te zien hoe hoog de cabine is.Op 3 juni 2010 had ik mooi de gelegenheid om de Magnum van Peter Roelofsen eens mooi te bekijken en te fotograferen.Peter was toen nog Charter voor Rabelink Logistics en staat hier met een oplegger bij Rabelink voor het dock.Omdat het zondag was had ik geen last van pottekijkers,en aan gezien deze buiten het hek staat een mooie kans om eens wat foto's te maken.De Magnum 440-19t is een geupdate versie en heet nu geen AE meer maar Magnum.De update's aan de buitenkant geven de auto een mooi nieuw aangezicht,zoals de nieuwe grille met koplampen,de zonnekap aan de voorzijde en niet te vergeten de spoiler op het dak voor nog meer stroomlijn.Op een koude dinsdagmiddag toch maar eens de fiets gepakt om te kijken of er nog wat te fotograferen was.Bij Rabelink Logistics had ik geluk,een Magnum.De Magnum van Van Leeuwen uit Zevenaar.Deze Magnum 460-19t ontbrak nog aan mijn fotocollectie,dus gauw mijn fiets tegen de boom geparkeerd en klikken maar,en dat deze smerig is maakt het juist een nog veel stoerdere auto dan dat het al is.Normaal ben ik niet zo'n fan van vrachtwagen met veel opsmuk en drukke airbrush,dit onder het motto"doe maar gewoon,dat is al gek genoeg".Maar om de een of andere reden trekt deze Magnum mij erg aan,ik weet niet waarom maar toch is het zo.De Reanult van Kees Both uit Hardinxveld Giessendam is een 480 pk versie.De airbrush met rendieren passen mooi bij de metallic blauwe kleur.Ook aan de zijkant staat te lezen" Big Mack" met de verwijzing naar de Mack motoren die er gebruikt worden.Kortom een mooie Magnum.In de Waalhaven in Rotterdam maak ik zo heel af en toe wel eens foto's,want mijn collectie kan altijd groter.Dus met die reden maar eens een middagje waalhaven spotten.En met veel genoegen heb ik deze Magnum 460-26t op de fotogezet.Een Magnum is zowiezo al mooi maar een 6x2 voorloper is nog veel mooier.In 2008 volgde voor Renault de meest recente facelift,waarbij het grootste nieuws was dat het dak met 20 centimeter verhoogd werd,en dat is goed te zien op de foto.Vanaf de grond tot bovenkant dak meet de Magnum nu 3,90 mrt.Sinds 2011 is de Magnum leverbaar met 440,480 of 520 pk.De Magnum van Conzalez B.V uit Rotterdam heeft als bouwjaar 2009.
groeten Werner

zondag 8 april 2012

Alle "neuzen" dezelfde kant op.

In deze update wil ik graag wat foto's laten zien van onze reis door de Verenigde Staten en Canada.Uiteraard heb ik(en mijn vriendin) weer de nodige vrachtwagens op de gevoelige plaat vastgelegd.
Nu ben ik geen kenner wat Amerikaanse vrachtwagens betreft,dus erg veel informatie heb ik er niet van.Des te meer over onze reis.
Deze begon in New York en eindigde in Memphis,jawel Graceland.
Veel kijk - en leesplezier.
Op 4 augustus 2006 heb ik daze Peterbilt op de foto gezet.De truck heeft een kentekenplaat uit Minnesota en is dus een eindje van huis.Op het moment van de foto waren wij opweg van Roanoke(Virginia) naar Nashville(Tennessee).Het bijzondere aan deze Peterbilt vind ik de beschermhoezen op de voorzijde van de spatborden en tanks.Verder blijft al het chrome een mooi gezicht.Ook de semi dieplader met een wide spread asopstelling blijf ik prachtig vinden.
Op 5 augustus 2006 bij een Mall in Nashville hebben we deze Freightliner gefotografeerd.De truck is van Bentex uit Nashville en ik heb het vermoeden dat de chauffeur nog even wat inkopen moest doen voor hij weer "back on the road"ging.De kleuren op deze Freightliner vind ik persoonlijk erg geslaagd,en in combinatie met het chrome een zeer mooie truck.De uit Texas afkomstige Kenworth W900 heeft als lading 2 ex legertrucks.Ik heb geen idee of deze van Amerikaanse makelij zijn,het lijken mij zo op het oog 2 Britse vrachtwagens.
De truck van HLS is uitgevoerd met een ruime "sleeper" en in combinatie met de metallic rode kleur een geslaagde auto.Verder valt de semi dieplader weer op,slechts 2 assen,moet je in Nederland eens mee aankomen.En weer "back on the road".En wat zie je dan,je eigen naam op de achterkant van een koeler.
De vrachtwagen is van Werner enterprises uit Omaha Nebraska.En dat is een leuke afstand van huis.In de Verenigde Staten kom je deze vrachtwagen van Werner enterprises overal tegen.Neem ook eens een kijkje op www.werner.com
De foto is gamaakt door mijn vriendin,niet dat je denkt dat ik dat onder het rijden doe.
Op zondagmorgen hebben we de wandelschoenen maar eens aangedaan om eens een mooie tocht door New York te maken.Daar heb ik deze Mack vuilnistruck op de foto gezet.Deze vuilniswagen straalt echt de trots van New York uit,net als de New Yorkes zelf.Een leukeauto om je werk mee te doen,maar ik zie mij nog niet met zo'n neus in Nederland het huisvuil ophalen.Tussen Quebec en Montreal stond deze Freightliner.Een echt typische "Amerikaan".Veel chrome,staande uitlaten,luchtfilters aan de buitenkant waar weer lampje op zijn gemonteerd.
Achter deze Freightliner hangt een Flatbed trailer geladen met staal.Het mooie aan deze opleggers vindt ik weer de wide spread assen en de ratels voor de spanbanden aan de oplegger.Het aparte is dat ik heel weinig flatbed trailers heb gezien met een kopschot.Als je "on the road" bent,moet je ook wel eens eten.Zo ook op 28 juli 2006.Bij een fastfood restaurantje maak eens wat hamburgers naar binnen mikken en weer "on the road" met bestemming Toronto.Alleen ging het iets minder snel dan ik het hier beschrijf.Bij het Restaurant met de grote gele M stond ook deze Kenworth met een 3 assige "reefer".Een auto die niet wordt gebruikt om prijzen mee te winnen maar om me te werken.Opvallend aan deze Kenworth zijn de ronde chrome spatborden op de 2e as.Een echte auto waar ik erg blij van wordt.
groeten Werner