In Europa zijn vele vormen van transport,en daardoor zijn er ook verschillende carroserieen
op de wegen te vinden.Zo zijn er koelopbouwen,in chauffeurstaal ook wel een koeler of een herriebak genoemd,een bulktank zogenaamd een spuitbuis en een tautliner met als bijnaam een flabberbak.
In dit bericht laat ik een aantal "flabberbakken"zien.
Veel kijk en leesplezier.
Als eerste een 2 assige tautliner van Derksen uit Pannerden.Deze tautliner wordt veel ingezet voor het transport van lege nieuwe en oude pallets.Voor de flabberbak staat een Renault Premium 430-19.Een tautliner voor dit werk is erg handig,met slecht weer blijft je handel droog,en het voordeel daarvan is dat je slecht de zeilen hoeft open te trekken,planken eruit en lossen maar.
Wie vroeger met een echte zeilenauto heeft gereden weet wel wat ik bedoel met de huif afbreken in slecht weer.Geen pretje hoor dat kan ik je verzekeren.
In het gehuchtje Velswijk staat op een zondagmorgen de BX-XZ-84 van het weekeind te genieten.
De eigenaar van deze Super space cab in Van Mierle uit Arnhem en zit in de paierhandel.
Ook hier is een flabberbak weer van waarde,de trailer wordt waarschijnlijk geladen met balen oud papier en je moet er niet aan denken dat je met harde wind je huif moet openmaken.Geheid dat je het zeil weer om je oren krijgt,dus echt een uitkomst.
Ook de firma Oegema uit Dedemsvaart rijdt met Tautliners.Deze oplegger is ideaal in het distributie verkeer en is voorzien van een gestuurde achteras.In het distributie transport weet je echt nooit wat je in de bak hebt liggen,het kunnen gewoon pallets met goederen zijn maar ook lange bundels van een meter of 7.En dan komt het gemak van zo'n flabberbak weer om de hoek kijken.zeiltje open en lossen maar.De Trekker voor de tautliner is een nieuwe Actros mp4.De benz is een 1942 bigspace en mijn vermoeden is dat deze normaal voor het internationale verkeer wordt ingezet maar op vrijdag "even " een ritje binnenland moest doen.
De boven staande Super space cab is van Chauffeur en eigenaar Erik.Hij staat in Doetinchem voor het dock om te lossen.Weer een voordeel van een flabberbak,je kunt gewoon via de achterkant lossen.Niks geen geklooi met zeilen,deuren open en de rommel kan eruit.Jammer dat de Daf van Kamitra nu compleet wit is en in de kleuren van de opdrachtgever rijdt,hij is naar mijn idee veels te wit.
Ook in het ferrywerk wordt veelvuldig gebruik gemaakt van flabberbakken.Zo ook deze tautliner van P&O Ferrymaster.De foto heb ik gemaakt in Doetinchem waar de chauffeur van Heisterkamp net pauze aan het maken was.De trakker was voorzien van een nedrlandse chauffeur en kenteken,iets wat steeds meer verdwijnt helaas.Ook heeft de trekker de beschikking over 4 extra lampen iets wat je ook niet veel ziet bij Heisterkamp.Mijn mening een nette auto.
Tot nu toe heb ik alleen maar opleggers laten zien,maar bij Rabelink hebben ze een aantal combi,s uitgevoerd als flabberbak.Gezien het werk dat er mee gedaanwordt is het een ideale auto.De auto is voorzien van een laadklep waarmee stukgoed via de achterkant gelost kan worden.Het voordeel is dat je dan niet echt afhankelijk bent van een heftruck die je verlost van de goederen.Heb je lange ladingen die niet via de achtekant gelost kan worden,of ladingen die er met een heftruck uitgeschept moeten worden trekt je het zeil open planken eruit,rongen aan de kant en lossen maar.De chauffeur bleef overigen even netjes staan voor de foto,dus erg bedankt.
Ook HSL logistiek uit Apeldoorn hebben een x aantal tautliners in het wagenpark.Ik blijf erbij het zijn ideale auto's.Ook deze Scania G 360 heb ik in Doetinchem op de gevoelige plaat vastgelegd.Deze tautliner is een echt city trailer,een klein opleggertje met een gestuurde as,en daar kun je bijna overal mee komen.
Kleeft er ook een nadeel aan een flabberbak,euehh jawel,als het regent wordt je nat,an als je het goed wilt doen is het het beste op aluminium planken in de oplegger te hebben.Oj aen je moet niet bang zijn voor spanbanden want die heb je nog wel vaak nodig hoor en ik kan het weten,kijk maar eens een paar berichten terug.Ik denk dat deze Scania met flabberbak ook de nodige spanbanden over de lading heeft liggen,helemaal als hij ook wel eens in Duitsland komt,daar moet je echt goed de lading zekeren met spanbanden en roetschmatten.
groeten Werner