vrijdag 6 april 2012

Super die super space cab.

De Daf 95 werd geintroduceerd in 1987 met 3 cabinevarianten namelijk een dag cabine een slaapcabine en de space cab.De space cab was vooral een succes bij het internationale vervoer.
In 1994 kwam er cabinevariant bij,de super space cab.
Deze cabine bracht veel ruimte met zich mee,fatsoenlijke bergruimte en een mooie stahoogte om je normaal aan-en uit te kleden.Ook aan de buitenkant was de super space cab goed te herkennen.Het zwarte raampje aan de voorzijde was een van de veranderingen.Ook de zonnekap wasverschillend met de space cab.
Kortom een hele aangename cabine voor het lange afstandsvervoer.

Op 19 mei 2009 hebben mijn vriendin en ik een bezoekje gebracht aan het Daf museum in Eindhoven.In het museum is er veel te zien,van vroeger tot heden is er tentoongesteld,van personenauto,legervoertuigen tot vrachtwagen en aanhangers.Daar stond ook deze knal gele super space cab.
De Daf 95.500 super space cab heeft een Cummins diesel die maar liefst 500 pk op het asfalt legt.
De 95.500 was een niet allerdaagse verschijning,en is te herkennen aan de bumper en de spatborden.De bumper bevat boven de verlichting meer kunststof dan de Daf met een eigen motor.
Dit komt omdat de Cummins een grotere motor heeft en daardoor moet de cabine ook wat hoger op het chassis komen.
Bij mijn weten zijn er 11 daf 95.500 geleverd.
Na de vernieuwing van de 95 serie in 1997 werd de benaming Daf 95 XF.Deze Xf serie werd in 1998 'truck of the year".Ook nu was de super space cab weer leverbaar,maar werd een Xf standaard geleverd met een space cab.De super space cab en de comfort cab werden optie's.
Met motoren die resp. 380,430,480 en later 530 pk leverden waren ook de motoren aangepast en vernieuwd.De motoren zijn allemaal 6 cilinder lijnmotoren.In 2003 deed de Xf 95 zijn intrede.Deze update van de Daf was aan de buitenkant goed te zien,de koplampen waren niet meer rechthoekig en ook de type plaatje op de deur en op de grille werden anders.de benaming wer nu Xf 95.Op de foto zien we de 'Roadrunner".Dit is een Daf Xf 95.480 super space cab.De eigenaar is Hofs uit Dodewaard,en rijdt als charter voor Rabelink logistics uit Doetinchem.De foto is gemaakt op 27 januari 2012.
Op "Nog Harder" in Lopik staat de super space cab van De transportbrug uit Putten.
Deze Xf heeft ook een 480 pk sterke diesel onder de kap.De kleuren van deze Daf vind ik persoonlijk erg mooi en samen met een strakke tankoplegger maakt het een strak span.Ook mijn toenmalige werkgever had een aantal super space cabs in het wagenpark.De BR-TT-64 is een XF 95.430.Deze auto reden voornamelijk Duitsland en dat is toch wel lekker met zo'n auto.
Deze auto staat geparkeerd voor het dock op een zondagmorgen op het industrieterrein De Huet.In 2011 heb ik " nog Harder"weer eens bezocht.Daar stond ook deze Daf XF 105.460 super space cab.Deze Daf is voorzien van prachtig spuitwerk en veel extra's.Normaal ben ik niet zo'n fan van een wildrek voor op de auto maar in dit geval maak ik graag een uitzondering.Ook het interieur is om door een ringetje te halen.
De eigenaar is Van Liere uit Goes.Tijdens een van mijn fietstochtjes in december 2011 zag ik in mijn ooghoek een super space cab aankomen.Dus dat betekend even wachten en kijken waar hij heen gaat en al snel werd duidelijk dat deze XF 105.510 super space cab naar een bedrijf op industrieterrein De Huet ging.Daar een maal aangekomen had ik de mogelijkheid om deze Daf eens goed te bekijken en te fotograferen.
De Eigenaar Van der Roest uit Neede had alle tijd voor een praatje en wat uitleg over de airbrush van de honden.En dat de Daf niet schoon was voor de foto dat maakt verder niet uit,er wordt mee gewerkt.
Ook niet schoon maar wel mooi is deze Xf 105.410 super space cab van mijn Worldtrucker Vriend Ronald.Na een aantal berichten had ik de mogelijkheid om deze Daf een rijdend op de foto te zetten.Na wat heen en weer gemaild te hebben wist ik dat hij op een mooie woensdag in februari in de Achterhoek moest lossen.Na wat gezwaaid te hebben zie ik in mijn ooghoek een vrachtwagen aankomen op een heel smal weggetje.Het was de Daf van Dorro trans&Trading.Na even wat metelkaar gepraat te hebben toch maar even gebruik gemaakt van de gelegenheid om foto's te maken,kortom een leuke meet met Ronald.Ronald Bedankt kerel.
groeten Werner

dinsdag 3 april 2012

Volvo FH.

In september 1993 verscheen de FH serie.Dit was de opvolger van de F-serie die werd geïntroduceerd in 1977.Na 3 aanpassingen aan de cabine en motoren was de FH een totaal nieuwe auto.Met motoren van 12-en 16 liter veranderde eigenlijk weinig,de motor was wel vernieuwd maar de inhoud bleef hetzelfde.
De cabine's waren in meerdere uitvoeringen leverbaar,namelijk de dagcabine,een slaapcabine en de globetrotter.Daar kwam later de globetrotter xl nog bij,en een xl 70 uitvoering ter ere van 70 jaar Volvo.
De BF-SV-44 staat geparkeerd op het industrieterrein Wijnbergen in juli 2007.Het typische is dat beide,de Volvo als het bedrijf niet meer bestaan.De Volvo FH 12.380 is geëxporteerd en O.G.E.B. is overgenomen door Schotpoort uit Eerbeek.
O.G.E.B. was tot die tijd de vervoerder voor de Papierfabriek in Doetinchem en was tevens een op- en overslagbedrijf,eerst gevestigd aan het Grutbroek en later een nieuw pand aan de Edisonstraat in Doetinchem.Helaas is dit verleden tijd.

Ook D.F. Middelman uit Ederveen haaft Volvo's in het wagenpark.Deze prachtige veecombinatie

is een FH 16.470 globetrotter.De Volvo heeft als bouwjaar 1999 en door zijn zilvergrijze kleur een heel herkenbare auto.

In 1998 kwam de Volvo met een update voor de FH.Optisch was er nauwelijks verschil te zien maar onderhuids was er wel veel veranderd,nieuwe motoren,versnellingsbakken en bij sommige type's zelfs een nieuw chassis.Het enige aan de buiten kant was dat de globetrotter nu ook als een globetrotter xl geleverd kon worden.Dit is te zien aan het dak,er is blik boven de lichtbak.Dit leverde een binnenruimte op van 207 cm.Deze Volvo FH 16.470 Globetrotter xl staat hier van zijn welverdiende weekendrust te genieten.

De eigenaars zijn de Gebr.Visser uit Maasdijk.

In 2001 werd de FH opnieuw geupdate,dit was wel optisch zichtbaar door de vernieuwde grille,bumper,de flanken en niet te vergeten de verlichting.Was bij de FH 1 serie nog een 340 pk streke Volvo leverbaar,bij de FH 2 serie begonnen de vermogens bij 380 en oplopend van 420,460 naar 500 pk voor de FH 12.De FH 12 kreeg in 2005 nieuwe motoren met een inhoud van 13 liter.Hierdoor verdween het typeplaatje FH12 op de cabine en werd vervangen door alleen FH.Omdat 13 wordt gezien als ongeluksgetal werd het weggelaten.De motoren hadden nu een vermogen van 400,440,480,520 pk.De BR-NZ-66 is nog een FH 12.460 globetrotter xl.

De eigenaar is Bouwheer uit Zeewolde,die zich bezig houdt met het vervoer van trailers naar klanten en fabrikanten.De foto is gemaakt op het MTF in Biddinghuizen op 22 september 2007.

Een bedrijf die uitsluitend met Volvo rijdt is Nijhof Wassink uit Rijssen.De bekende veroerder rijdt voornamelijk met bulk - en tank opleggers door heel Europa,en heeft vestigingen in Nederland,Duitsland,Hongarije en Polen.Ook heef Nijhof Wassink een bedrijfswagen dealerschap,Nijwa Volvo dealer.

Op 9 Oktober 2010 heb ik deze Fh 440 globetrotter op de foto gezet.Tijdens de transportdag die in Rijssen werd georganiseerd Had Nijhof Wassink ook een aantal Volvo tentoongesteld.


Ook nuwas de FH 2 serie weer leverbaar als dag-,slaap-,globetrottercabine.Pouw uit Utrecht heeft hier een FH 12.380 zonder globetrotter.

Voor het binnenlandwerk is dit een prima auto met best wel veel ruimte.Samen met de kipoplegger maakt het een mooi span.Gefotografeerd boven de A 18 op 9 januari 2012.

Bij de Goudreinet in Barneveld staat deze Volvo Fh 480 globetrotter.Opnieuw is de FH optisch en technisch geupdate.De veranderingen aan de grille en verlichting geven de FH een fris aanzicht.

De eigenaar van deze FH 480 is Van het Goor uit Elburg.Een mooie combinatie met een walking floor oplegger.Foto gemaakt op 13 maart 2011.

Ook Aloys Roemaat uit Lichtenvoorde heeft een groot aantal Volvo's in het wagenpark.Deze vrij nieuwe FH 420 staat bij de Volvo dealer in Doetinchem.Volvo heeft de motorvermogen weer aangepast,420,460 en 500 pk voor de FH 13 en 540,600,700 en maar liefst 750 pk voor de FH16.Deze Volvo met Euro 5 motor kan nog wel even mee.Een zeer nette auto,al zeg ik het zelf.

Op de Mack en Zwaartransportdag in Utrecht heb ik deze FH 540 globetrotter op de foto gezet.

Het mooie aan deze auto vind ik de uitvoering als 4-asser met een dikke kraan voor het zware werk.De auto is voorzien van een prachtige kleurencombinatie en met de extra accessoires maakt de auto echt opvallend.De eigenaar is Brouwer uit Nieuwegein en heeft met deze Volvo alweer een "dikke"auto in zijn wagenpark.


Groeten Werner.
























zondag 1 april 2012

Carroserie vakdagen Hardenberg.

Op donderdag 29 maart 2012 ben ik op de Carroserie vakdagen in Hardenberg geweest.
Vergezeld met mijn lieftallige vriendin heb ik weer leuke dingen en ideeën opgedaan voor mijn andere hobby Modelbouw,maar daarover later meer.
Er was veel te zien,zoals trailers,accesoires,verschillende opbouwen van carroserieën en natuurlijk ook de truck dealers.
En de dealers hadden het een an ander meegenomen,wat ik graag wil laten zien.
Kijk en huiver.

Als eerste deze gloednieuwe Volvo FH.Ik kan niet zien wat het motorvermogen van deze globetrotter is,maar ik vermoed dat het hier om een 460 pk uitvoering gaat.De Volvo is voor Van der Wal uit Heerenveen en is/wordt afgeleverd door Harbers Trucks.
De Haakarm is geleverd door VDL uit Hapert.
De Volvo is weer herkenbaar gespoten met oranje,groen en wit en staat op mooie glimmende alcoa's.
De BZ-TX-31 is voor mij de eerste Mercedes Actros MP4 die ik in bedrijfskleuren op de gevoeligeplaat vastleg.Ik moet eerlijk bekennen dat ik eerst niet erg onder de indruk was van de nieuwe MP4,maar nu ik deze nieuwe Actros in bedrijfskleuren zie ben ik toch wel meer enthousiast geworden.Deze Actros,de 1842 Streamspace,zoals deze genoemd wordt is voor Tielbeke uit Lemelerveld.De motor levert 420 pk en met een euro 6 is hij helemaal up to date voor de toekomst.


Ook MAN dealer Roordink had er wat moois neer gezet.Deze MAN Tgs is een 4x4 uitvoering met Hydrodrive.

HYdrodrive is een systeem dat er voor zorgt dat de vrachtwagen op elke ondergrond voldoende grip heeft.Het geheim van Hydrodrive speelt zich af in de naaf d.m.v. 8 plunjers die onder druk gezet worden.Het klinkt allemaal heel ingewikkeld,en ga er ook niet verder op in,maar op de website van MAN zal er best wel iets over geschreven staan.

Veerde is deze MAN als 18 tonner mooi uitgevoerd met een kraan en een kiepbak,waarmee kleine klusje gedaan kunnen worden.Een ideale auto voor gemeentes en wegenbouw bedrijven.

Een zeer aparte verschijning is deze Terberg.Deze 2 meter brede truck met een broshuis oplegger is erg handig met het oog op de verkeersveiligheid.Met zijn 2 meter brede opbouw past hij ook makkelijk op de vluchtstrook,voor wegwerkers ideaal.De Terberg is een samenwerking met Broshuis uit Kampen en is besteld door Vioss.Vioss houdt zich bezig met het verhuren,plaatsen,onderhouden en verwijderen van tijdelijke rijbaan- en werkverlichting.Voor meer informatie kijk op www.vioss.nl.
De Terberg blijft een auto met een eigenzinnige uitdaging.
Ook de nieuwe Iveco Eurocargo voor De Klok logistics uit Nijmegen stond tentoon gesteld.
Een echte auto voor stadsdistribuite met een lage instap.En met 220 pk euro 5 motor met ad blue een auto die in het verkeer redelijk makkelijk met het overige verkeer meerijdt. Ook Daf had een mooie auto neergezet.De Daf FAQ CF 85 met 360 pk is van Sita Nederland.Persoonlijk ben ik wel gek van vierassers,en zeker deze met een tripple asstel.Verder heeft deze Daf een laadkraane en een afzetsysteem,ideaal voor verschillende vormen van afval.De container die erop staat ie een zoganaamde "perscontainer".Deze container pers het afval tot een masse,wat weer makkelijker is bij het lossen. Als laatste een recent afgeleverde MAN TGM 18.250.De eigenaar van de BZ-SH-08 is Vos Transport uit Deventer.Deze MAN is een auto zonder extra's en bedoeld om zijn werk te doen.De euro 5 eev motor levert 250 pk.Een eev motor werkt zonder ad blue,geen 2e tank voor de smurfendrank meer aan het chassis.Verder is deze auto ADR gekeurd en voorzien van reflectorstriping op het schuifzeil.
Groeten Werner.