vrijdag 6 april 2012

Super die super space cab.

De Daf 95 werd geintroduceerd in 1987 met 3 cabinevarianten namelijk een dag cabine een slaapcabine en de space cab.De space cab was vooral een succes bij het internationale vervoer.
In 1994 kwam er cabinevariant bij,de super space cab.
Deze cabine bracht veel ruimte met zich mee,fatsoenlijke bergruimte en een mooie stahoogte om je normaal aan-en uit te kleden.Ook aan de buitenkant was de super space cab goed te herkennen.Het zwarte raampje aan de voorzijde was een van de veranderingen.Ook de zonnekap wasverschillend met de space cab.
Kortom een hele aangename cabine voor het lange afstandsvervoer.

Op 19 mei 2009 hebben mijn vriendin en ik een bezoekje gebracht aan het Daf museum in Eindhoven.In het museum is er veel te zien,van vroeger tot heden is er tentoongesteld,van personenauto,legervoertuigen tot vrachtwagen en aanhangers.Daar stond ook deze knal gele super space cab.
De Daf 95.500 super space cab heeft een Cummins diesel die maar liefst 500 pk op het asfalt legt.
De 95.500 was een niet allerdaagse verschijning,en is te herkennen aan de bumper en de spatborden.De bumper bevat boven de verlichting meer kunststof dan de Daf met een eigen motor.
Dit komt omdat de Cummins een grotere motor heeft en daardoor moet de cabine ook wat hoger op het chassis komen.
Bij mijn weten zijn er 11 daf 95.500 geleverd.
Na de vernieuwing van de 95 serie in 1997 werd de benaming Daf 95 XF.Deze Xf serie werd in 1998 'truck of the year".Ook nu was de super space cab weer leverbaar,maar werd een Xf standaard geleverd met een space cab.De super space cab en de comfort cab werden optie's.
Met motoren die resp. 380,430,480 en later 530 pk leverden waren ook de motoren aangepast en vernieuwd.De motoren zijn allemaal 6 cilinder lijnmotoren.In 2003 deed de Xf 95 zijn intrede.Deze update van de Daf was aan de buitenkant goed te zien,de koplampen waren niet meer rechthoekig en ook de type plaatje op de deur en op de grille werden anders.de benaming wer nu Xf 95.Op de foto zien we de 'Roadrunner".Dit is een Daf Xf 95.480 super space cab.De eigenaar is Hofs uit Dodewaard,en rijdt als charter voor Rabelink logistics uit Doetinchem.De foto is gemaakt op 27 januari 2012.
Op "Nog Harder" in Lopik staat de super space cab van De transportbrug uit Putten.
Deze Xf heeft ook een 480 pk sterke diesel onder de kap.De kleuren van deze Daf vind ik persoonlijk erg mooi en samen met een strakke tankoplegger maakt het een strak span.Ook mijn toenmalige werkgever had een aantal super space cabs in het wagenpark.De BR-TT-64 is een XF 95.430.Deze auto reden voornamelijk Duitsland en dat is toch wel lekker met zo'n auto.
Deze auto staat geparkeerd voor het dock op een zondagmorgen op het industrieterrein De Huet.In 2011 heb ik " nog Harder"weer eens bezocht.Daar stond ook deze Daf XF 105.460 super space cab.Deze Daf is voorzien van prachtig spuitwerk en veel extra's.Normaal ben ik niet zo'n fan van een wildrek voor op de auto maar in dit geval maak ik graag een uitzondering.Ook het interieur is om door een ringetje te halen.
De eigenaar is Van Liere uit Goes.Tijdens een van mijn fietstochtjes in december 2011 zag ik in mijn ooghoek een super space cab aankomen.Dus dat betekend even wachten en kijken waar hij heen gaat en al snel werd duidelijk dat deze XF 105.510 super space cab naar een bedrijf op industrieterrein De Huet ging.Daar een maal aangekomen had ik de mogelijkheid om deze Daf eens goed te bekijken en te fotograferen.
De Eigenaar Van der Roest uit Neede had alle tijd voor een praatje en wat uitleg over de airbrush van de honden.En dat de Daf niet schoon was voor de foto dat maakt verder niet uit,er wordt mee gewerkt.
Ook niet schoon maar wel mooi is deze Xf 105.410 super space cab van mijn Worldtrucker Vriend Ronald.Na een aantal berichten had ik de mogelijkheid om deze Daf een rijdend op de foto te zetten.Na wat heen en weer gemaild te hebben wist ik dat hij op een mooie woensdag in februari in de Achterhoek moest lossen.Na wat gezwaaid te hebben zie ik in mijn ooghoek een vrachtwagen aankomen op een heel smal weggetje.Het was de Daf van Dorro trans&Trading.Na even wat metelkaar gepraat te hebben toch maar even gebruik gemaakt van de gelegenheid om foto's te maken,kortom een leuke meet met Ronald.Ronald Bedankt kerel.
groeten Werner

Geen opmerkingen:

Een reactie posten