zondag 9 september 2012

Weekje met Dorro op pad.

In plaats van foto's van vrachtwagens plaats ik nu een ritverslagje van vorige week.
De chauffeur in kwestie is Ronald van Dorro trans & trading.We hebben elkaar leren kennen door een foto die ik heb gemaakt langs de A 18,en zo is onze vriendschap,want zo wil ik dit wel noemen, ontstaan.Na al eens een afspraak gemaakt te hebben om eens een week je mee te gaan was het 3 september eindelijk zover.
Veel lees en kijk plezier.

Even voorstellen:de chauffeur van vorige week.Ronald,de trotse eigenaar van een Daf xf 105.410 Super space cab.De foto's van de Daf staan verderop in dit verslag.
We hebben elkaar leren kennen via Worldtrucker.com(leuk om eens te bekijken overigens) en sindsdien hebben we contact met elkaar en hebben dezelfde passie.Hoe raar kan het lopen.
Op de foto zie je Ronald vrij serieus maar ik kan je verzekeren dat dat zeker niet het geval is.Hij is erg serieus met zijn vak bezig, maar we hebben erg veel gelachen, en dat leverde nogal eens buikpijn op.
De week begon op maandag 3 september om 03.30 uur.Na even een stukje gelopen te hebben kwamen we bij de Daf aan en maakte de auto gereed voor vertrek.
In de donkere nacht door Duitsland op weg naar het eerste losadres in Mittenberg.
Toen eenmaal de duisternis was verdwenen en het zonnetje al lekker scheen werd het voor mij tijd om eens wat plaatjes te gaan schieten,en dat leverde leuke plaatjes op zoals deze

Dat ziet er goed uit die grote euhh bierpullen,we kregen er wel dorst van zal ik maar zeggen.
De tekst op de auto zegt het al "We move heavy things" en de rest mag je zelf bedenken.
We hebben er wel een tijdje achter gereden,toch weer een uitkomst die inhaalverboden in Duitsland.
Omdat we het losadres niet binnen de 4,5 uur konden halen moesten we 45 minuten pauze maken.Ideaal voor mij om de super space cab eens op de foto te zetten deze reis.Na het natrekken van de wielmoeren op de trailer heb ik de camera eens ter hand genomen.
De Daf is een hele fijne reisauto,voldoende ruimte aan boord ,zelfs voor twee man.Geen losse tassen op het bed, nee alles netje opgeborgen.Aan die ruimte kunnen andere merken nog een puntje aan zuigen.
Na dat de pauze weer op het kaartje stond werd de reis weer verder voortgezet om zo rond de klok van 10.00 uur het eerste losadres eruit te knikkeren.Het lossen verliep zeer spoedig en al snel waren we weer op weg naar het 2e en tevens laatste losadres van deze opgaande rit.En om op het losadres te komen reden we via allerlei weggetjes zoals hier.Je kunt al zien dat dit niet erg breed is maar toch kwam hier vrij veel verkeer over,dit als gevolg van een omleiding verder op.
Het maakt het ook wel weer leuk die binnendoor weggetjes,weer eens wat anders als "Die Autobahn"
Nog een voordeel van binnendoor rijden is dat ik deze brug mooi kon fotograferen.Ik ben gek op bruggen,zeker zoals deze.Het zuiden van Duitsland heeft nogal wat van deze bruggen met mooie betonnen pijlers.En zo reden we tot we bij het 2e losadres aankwamen om daar de laatste pallets te lossen.Ronald is hier kind aan huis,hij komt er elke week.Toen de pauze van de magazijnmedewerkers voorbij was werd er gelost,gelijk weer pallets ruilen en maar eens contact opnemen met het 'crisiscentrum' in Nederland.Dit leerde dat we in Rottendorf mochten laden voor Essen.Dus gasje erbij.Op de laad- en losadressen heb ik geen foto's gemaakt,vaak mag dit ook niet en we willen geen problemen.Voordat we konden laden eerst de lege europallets uit de pallet kist in de oplegger zetten,Denk je ook een weekje vakantie te hebben moet ik nog aan het werk.Ronald bedankt kerel hahaha.
Na het laden was het weer tijd om weer een naar boven te rijden,aangezien we al erg vroeg waren vertrokken werd het ook weer tijd om eens aan de rust te gaan denken.Uit eindelijk kwamen we weer op hetzelfde punt uit als de heenweg namelijk Hammersbach aan de 45.Hier werd het ook eens tijd om te gaan eten,want ja na een dag hard werken krijgt men wel honger.
En na een rondje over de parking en even het thuisfront op de hoogte te hebben gesteld werd het tijd om het mandje eens op te zoeken.En na een flinke dosis flauwe humor(nee Ronald,dit blijft onder ons hahaha)en de nodige pijn in de buik van het lachen werd het echt tijd om te slapen.
Welterusten.
DINSDAG 4 SEPTEMBER
Omdat we nog een eindje te sturen hadden ging de wekker om half 6.Na een heerlijke nacht in hotel Daf moesten we er echt uit.Na een heerlijke kop koffie gezet door de gastheer van dit hotel werden de paarden weer aangesproken.Na een dik uur sturen was het over met de pret,een Vollsperung op de 45.Niet echt grappig en omdat we een losafspraak om 10.00 uur hadden toch maar eens gebeld met het 'crisiscentrum' in Nederland.Dit grapje heeft ons ruim 2 uur geduurd.Ik had wel de mogelijkheid om de bovenstaande foto te nemen.Een heel leuk motorblokje wat die Man heeft geladen,het is vast geen Scania V8,Het lijkt mij iets van een scheepsmotortje.
Uiteindelijk hebben we via een umleitung toch het losadres weten te bereiken,hetzij heel wat later als we gehoopt en gedacht hadden.De omleidingsroute die gevolgd moest worden stond op een gegeven moment bijna net zo vast als de autobahn zelf.Maar het levert dan wel weer leuke plaatje en gezichten op van mensen die er woonde,alsof ze nog nooit vrachtwagens hadden gezien.
Het lossen in Essen ging redelijk snel,door zelf ook mee te helpen was het zo weer gepiept.
En ik maar zweten,het leek niet eens op vakantie hahaha.
Na contact met de planning kregen we de opdract om te gaan laden in Dusseldorf op de Messe.
Dus weer gasje erbij.
Nadat we de juiste ingang eindelijk hadden gevonden en ons gemeld hadden konden we wachten.Er was in de Messe een caravan en camper beurs geweest en die rommel moet allemaal worden afgevoerd.Het wachten duurde een aantal uren,dus eerst maar weer pallets in de kist donderen want we zouden helemaal vol komen.
Onze lading bestond uit folders en standmateriaal,en uiteindelijk om 18.00 uur !!! konden we al laden terwijl we voor 14.00 staonden aangemeld,lekker optijd toch.
Tijdens het wachten nog even wat foto's gemaakt,zoals deze Man met kenteken Man 1100,een grappig gezicht en je hebt wat om de tijd te doden.Na het laden wat enige ergenis heeft gekost de uurtjes volgereden en een plekje voor de nacht gezocht en heerlijk geslapen,nadat een zeker persoon bleef sms en.hahaha
WOENSDAG 5 SEPTEMBER.

De dag begon weer om half 6 en na een bak koffie werd de Daf weer aangeslingerd en werd de reis naar Isny voortgezet.Isny was vanuit onze parkeerplek nog een flink eindje sturen.Ook hier kwamen we weer in een " stau" terecht maar deze viel gelukkig mee.En zo vervolgde we onze weg richting het zuiden van Duitsland
Op de bovenstaande foto zie je een Fransman die zijn rijbewijs eigenlijk moet inleveren,wat een dwaas die vent.Hij rijdt samen met zijn collega,die collega voegt net voor de baustelle in,dit verdiende ook geen schoonheidsprijs maar goed,de collega die achter hem reed zat nog naast ons in die baustelle,komt er net voorbij en gooit hem zo naar rechts en gaat vervolgens vol op de rem staan.Het scheelde echt niets of we hadden er vast op gezeten.We waren allebei even stil en blij dat dit goed was afgelopen.
Uiteindelijk vervolgde we onze weg weer en al snel waren we het bovenstaande voorval weer vergeten en genoten van het uitzicht.Op de foto zien we de parkeergarage bij het vliegveld van Stuttgart.Een prachtig gezicht zo boven de autobahn,en het scheelt weer ruimte langs de snelweg.
Net na de middag naderde we het eerste losadres in Isny im Augau bij de Bodensee.De foto laat zien de typische bouwstijl in dat gebied van Zuid Duitsland.Als snel hadden we het eerste losadres gevonden en toen we de zeilen opende werden we helemaal niet vrolijk,de hele lading was verschoven,en omdat we al hadden aangegeven dat er niet goed was geladen,en in combinatie met die actie van die Fransman was het dus foute boel.Toe we alles uitgelegd hadden hoe het zat werden we gelost.Ondertussen werden we ook gek gebeld door het 'crisiscentrum' of we voor een bepaalde tijd nog gauw even konden laden.Uiteindelijk is alles weer gelukt maar het heeft wel zweetdruppels gekost.
Altijd maar werken,haast haast haast en stress.
Voor een stoplicht bij het laadadres kon ik deze motorfiets nog net even op de foto zetten.Gewoon leuk zo'n ouderwetse bromfiets,zeker in combinatie met de bestuurder.
Na het laden door naar het 2e adres om bij te laden.Hier zijn we blijven staan voor het dock en hebben er onze rust gemaakt.Ook konden we er heerlijk douchen,echt een genot.
DONDERDAG 6 SEPTEMBER.
Op donderdag mogen ging de wekker wel heel erg vroeg,half 5 om precies te zijn en dat in mijn vakantie.Het was de bedoeling om nog te lossen in een plaatsje vlakbij Keulen.Ruim na de middag konden we erg heel fijn lossen,voor het dock,pallets eruit,ruilen,deuren dicht en weer gaan.Tijdens de rit heb ik diverse foto's gemaakt en misschien geeft het een beeld hoe mooi het chauffeursvak is,de meeste mensen betalen er geld voor om dit te zien en ik had dat allemaal gratis.Geweldig.
Tijdens een baustelle zonder een file overigens heb ik deze Mercedes Ng kunnen fotograferen.Ook in Duitsland wordt de Ng steeds zeldzamer.De Mercedes is geladen met vangrails.De leitplanke zoals ze in Duitsland heten worden met een vrachtwagen met kraan op hun plaats gezet.Een leuke auto die nog aan het werk is.
Toen ik dit zag werd ik ook even stil,ongelofelijk wat mooi,en voormij helemaal gratis om te zien.
Ronald had mij al verteld dat dit wel heel erg mooi was ,maar zo mooi,nee.Ook de omgeving is mooi met vele wijnranken,ook dit is een prachtig stukje Duitsland,en wat heb je als vrachtwagenchauffeur toch een verschrikkelijke baan.
Na het losadres vlakbij Keulen ging de reis verder naar Nederland,eerst in Venlo even tanken en verder om een parkeerplak te zoeken,want ja de rijuren waren alweer bijna op.Bij Nijmegen een prima plek gevonden voor de nacht,en ja je wil ook wel wat warms eten,dus doe je dit zo.Het smaakte overigens heerlijk die zuurkool met kipfilet.Na de eerste foto's van de nieuwe fh gekeken te hebben(niet mooi overigens) hebben we nog wat tv gekeken en hebben ons nog een ongeluk gelachen. En werd het weer mandjestijd.De wekker ging weer vroeg.
Nog even wat foto's gemaakt want ja je staat toch stil en dit was een mooie gelegenheid en mooi weer,wat wil de mens nog meer.
VRIJDAG 7 SEPTEMBER.
Dit is de enigste foto die ik gemaakt heb vrijdag,we waren veel te druk met lossen en laden.
De wekker ging om half 5 en om 5 uur zijn we vertrokken richting Mijdrecht om daar de rest wat we woensdag geladen hadden te lossen.Vandaar uit naar Eerbeek om nog een aantal pallets te laden voor de volgende week en via Deventer Duitsland weer in om de rest af te laden.Nadat de laatste pallets erin zaten ging de reis naar de thuisbasis en was het weekje weer om.
Een weekje van ruim 2800 km,veel, HEEL VEEL lol en ontzettend veel indrukken werd door mij de thuisreis weer ingezet.
Bij deze: Ronald bedankt voor deze erg gezellige week,en wie weet komt er nog een vervolg.
groeten Werner