zondag 24 juni 2012

Rabelink Logistics deel 1.

Mijn transportloopbaan ben ik zo'n 20 jaar geleden begonnen bij Rabelink.Toen was de naam nog Gebr.Rabelink,en met dank aan een oud collega en mijn vriendin heb ik uit die tijd veel foto's mogen ontvangen.In die tijd was Scania het huismerk,en bestond het wagenpark voor het buitenland uit 113's topline en later een aantal streamliners en een Mercedes.Ook waren de meeste buitenlandauto's(zo noemde ik die altijd,omdat ze bijna nooit werden ingezet op binnenlands werk)allemaal combi's,enkel assige motorwagen 3 assige aanhangers,prachtige tijd was dat.Maar inmiddels is het bedrijf in zijn structuur veranderd,andere eigenaar,ander beleid en andere merken vrachtwagens.The time's have changed.Veel kijkplezier,en bij vragen of suggesties laat een berichtje achter.
Bij Rabelink Logistics tref je de meeste auto's thuis als het weekeind is of met de kerstdagen.Deze foto is gemaakt op 30 december 2011.Met geluk stond deze buiten het hek te wachten op mij,ikke blij want deze zat nog niet in mijn eigen collectie.De Scania p 310 met een dagcabine wordt ingezet op het nationale stukgoedwerk en rijdt als combi rond.Ook op het binnenlandwerk is het een en ander veranderd,zo reden er uitsluiten Scania 93's rond met een cityoplegger en was er 1 combi op de binnenland afdeling,nu zijn er veel meer combi's en nog veel meer trekker/oplegger combinaties.Daarin is Rabelink zeker enorm gegroeid de laatste jaren.Een van de eerste Scania r 420 van Rabelink.Bij Rabelink heeft men heel lang met vermogens van zo'n 380 pk rond gereden op buitenland.Zeker voor wat betreft vermogens is Rabelink zeker vooruit gegaan,en in combinatie met de highline cabine een nette auto.Zo mag ik auto's graag zien,niet veel poespas.De R 420 stond op een grijze zondagochtend buiten het hek en dan pak ik mijn kans om eens wat plaatjes te schieten.De reden dat deze buiten het hek stond,was waarschijnlijk omdat de "dam "helemaal volstond met vrachtwagens.Als fotograaf heb je er dan niets aan,je kunt niet door een hek fotografen,dus voor Rabelink mensen:Zet elke zondagmorgen een andere auto buiten het hek,dan is mijn collectie zo compleet. haha.Een prachtige binnenlandcombi that makes me smile.De chauffeur"splinter" is op de foto opweg naar het crisiscentrum in Doetinchem om daar zijn goederen al dan niet te lossen.Ik heb diverse malen geprobeerd om deze auto te fotograferen maar helaas altijd mislukt.
Ook voor wat betreft comfort is er bij Rabelink heel wat verbeterd,vroeger met die kleine scania 93's had je niet eens de ruimte om je stoel te verzetten en had je totaal geen ruimte om spullen op te bergen,en over de manier om even een oogje dicht te doen nog maar te zwijgen,hoezo vroegah was alles beter.Tegenwoordig zijn de meeste binneland auto's allemaal uitgerust met een slaapcabine.Van deze P 340 combi's zijn er in het totaal 3.Van heel vroeger uit reed Rabelink met Renault(de R 340&R 310).Er was toen ook een periode dat er uitsluitend Scania's op het terrein stonden.Een jaar of 14 geleden stond erop eens weer een Renault voor de deur,dit keer een Premium,met een verhoogd dak.Deze Premium werd ingezet voor een klant met kantoormeubels en deze auto had dus niet de vertrouwde blauw/witte keur maar was wit.Hierna verschenen er steeds meer Renault,allemaal Premiums,in distibution of route uitvoeringen.Persoonlijk vindt ik deze Premium 410 een prachtige nette trekker,en samen met een witte kastentrailer een prachtig span.Deze auto wordt ingezet voor het transport van en naar Duitsland en Zwitserland.Zeker geen straf.Tijdens mijn fietstochtjes zag ik deze combi staan.Dus dat betekend gelijk in de ankers en fotgraferen.Dit is een van de laatste combi's die bij Rabelink recent zijn aangeschaft.Deze Premium wordt zowel voor binnen als buitenland ingezet.De Renault is uitgevoerd met een 380 pk motor en heeft een verhoogd dak.Ook mooi zijn de witte wissellaadbakken,maar of dit systeem gebruikt wordt durf ik niet te zeggen eigenlijk.Ook zie je op die bakken het nieuwe logo van Rabelink die ingevoerd is na een overname.Jammer dat het oude logo verdwenen is,het gaf toch een gevoel van eenheid aldus het personeel van vroeger.Ook opweg naar het crisiscentrum is deze Daf,ja Daf want ook Rabelink heeft een aantal Daf xf 105.410 space cab's in het wagenpark.Ze hebben duidelijk geen 1 merkenstrategie.Ik vind het een echt nette auto,en met de vertrouwde rode kleur van vroeger maakt het een net span.Waar er vroeger alleen met huiftrailers gereden werd,deed jaren geleden de tautliner zijn intrede.Ook werden er voor een goede opdrachtgever kooi aap trailers aangeschaft.Op de foto zie je ook een kooi aap(of meeneemheftruck,leuk woord voor scrabble) achter de oplegger hangen.Dus dat betekend geen huif meer afbreken op lange ladingen te lossen of te laden,zeiltje opschuiven,kooi aap erbij en lossen maar.Een van de laatst afgeleverd is deze Renault Premium.Ik weet dat er onlangs een nieuwe Daf is afgeleverd maar heb nog geen kans gezien om deze op de gevoelige plaat vast te leggen.En uit betrouwbare bron weet ik dat er nog meer nieuwe vrachtwagen geleverd zullen gaan worden.
Ik heb deze foto genomen omdat deze kastentrailer het oude Rabelink logo nog op de zijkant heeft staan.
Conclusie:Een zeer net en gevarieerd wagenpark waar je trots op mag zijn.

groeten Werner