woensdag 28 maart 2012

It's a MAN's world.

It's a MAN's world,een stukje over de MAN vrachtwagen.Zoals deze prachtige MAN/Büssing.
In 1971 werd Büssing door MAN overgenomen.Onder de merknaam MAN-Büssing bleven de uniek vrachtwagens met ondervloermotor tot eind jaren 80 in productie.Ook deze 16.320 heeft een ondervloer motor.Het is een prachtige gerestaureerde vrachtwagen van Kamphuis uit Barneveld met bouwjaar 1973.Mooie details zijn de trilex wielen en de steeds vaker terugkomende leeuw.Foto gemaakt op 9 juni 2007.



Ook op 9 juni 2007 heb ik deze MAN diesel uit 1964 op de foto gezet.Deze MAN 10.212 is een prachtige combi met de zeilen van N.V.O..De auto heeft tijdloze kleuren zoals je vandaag de dag nog vrachtwagens met die kleuren ziet rijden.De eigenaar is E.H. Bok uit Niehove en heeft daarmee een prachtige auto op de weg gehouden.



Van dezelfde eigenaar als de foto hierbovenis deze MAN 19.361 met een F8 cabine.De cabine die werd geïntroduceerd in 1968 is een samen werking met Saviem en werd in 1986 vervangen door de compleet nieuwe F 90 serie.


Ook deze MAN is uitgerust met een "unterflur"motor,waar MAN jaren later nog steeds gebruik van maakte in de volumecombinatie's die men bouwde.Op de grille is de Büssing leeuw nog mooi te zien.Deze MAN is echt een vrachtwagen uit mijn jeugd,en dat maakte mijn passie voor vrachtwagens alleen maar groter.


Een MAN met neus,een niet veel voorkomende verschijning.In het register van het Rdw staat deze omschreven met merknaam Bickel.De handels benaming voor deze prachtige MAN(of Bickel) is Phoenix.De Phoenix heeft een 460 pk sterke dieselmotor onder zijn neus.De auto is van 1990 maar heeft een kenteken van 1994.Deze vrachtwagens werden ook wel in de truckracerij gebruikt.Op de foto is deze Phoenix van MAN dealer Göritzlehner uit Hengelo(ov).


Ik weet niet wie nu de eigenaar is,maar hij is in 2009 van eigenaar veranderd.


In Bodegraven heb ik deze MAN F 90 met een xt cabine op de foto gezet.Deze MAN 19.372 dateerd uit 1990 en is in 2009 gefotografeerd.


Voor zijn leeftijd ziet hij er nog vrij netjes uit.De F 90 serie werd in 1994 vervangen door de F 2000 en in 1999 werd er nog een verbeterde verzie uitgebracht.Deze F 90 bezit een vrij vlakke vloer,en heeft veel ruimte in de cabine.


De BJ-BP-09 in een MAN F 2000,de verbeterde versie.Dit is te zien aan de grille,boven de A zit een inham in de grille.Ook deze heeft een xt cabine origineel af fabriek,dit is te zien aan het zwarte raampje aan de achterkant van het dak.Ook werden de motorvermogens anders dan de F 90.Zo heeft deze 410 pk,maar ook 460 pk was leverbaar.Het type is 19.414,de achterste 4 geeft de serie aan die begonnen is bij de F 8 cabine.



DHL rijdt ook met MAN.Deze MAN Tga 18.350 met een xl cabine heb ik op 5 januari 2012 op de fotogezet.De Tga werd in 2001 op de markt gebracht met een compleet nieuwe cabine.


De nieuwe Tga was met drie cabines leverbaar,de Xl ,de XlX en de XXL.Ook werden de motor vernieuwd en had als topmodel een V8 motor.Op het mtf in 2007 heb ik de dikke MAN Tga 26.460 Xxl van Maurice de Waard op de foto gezet.


Dit vind ik persoonlijk een mooie MAN met voorloopas.De auto heeft erg veel binnen ruimte door de vlakke vloer in de cabine.De XXL cabine is herkenbaar aan het raampje boven de portieren.Ook is er een MAN met een Indupol dak verkrijgbaar,en deze zijn herkenbaar aan de lampen aan de voorzijde in het dak.




Op de A 18 heb ik deze MAN Tgs 26.400 van Bosman transport Gaanderen op de foto gezet.


De Tgx,Tgs en de Tgm zijn de opvolgers van de Tga serie.De veranderingen zijn nu duidelijk te zien,de vernieuwde grille en de nieuwe koplampen.De Tga is de basis van de nieuwe Tgx.


Bosman Transport heeft vele MAN's rijden,en dit is een mooie combie met een dikke kraan achter de cabine.





Op 3 oktober 2010 heb ik deze zwaar transport trekker op de foto gezet in Utrecht.Deze MAN is van het type Tgx 41.680 XXL.Uitgevoerd net een dikke V8 heeft deze vrachtwagen een vermogen van 680 pk.De 680 uitvoering is het topmodel van MAN en uitermate geschikt voor zwaartransport.Ook een vierassige trekker zie je niet elke dag en daarom een van mijn favoriet MAN's.De eigenaar is Kandt uit Nieuwerker a/d IJssel en heeft meer zwaartransporttrekkers in het wagenpark.


Groeten Werner














maandag 26 maart 2012

6 in lijn klapt ook fijn.

Vaak wordt een Scania in verband gebracht met een dikke V8 motor.Aan de hand van deze serie foto's laat ik zien dat het ook anders kan.Zoals deze Scania 114L340 met topline cabine.De eiegnaar Redder uit Staphorst heeft een aantal "6 in lijn"Scania 's in het wagenpark.Op 30 december van 2011 staat deze Scania zijn pauze te maken in Doetinchem.De auto heeft net gelost bij een postdepot van Post.nl,een opdrachtgever waar Redder meer auto's kan inzetten.
De kleuren van redder blijven mooi en tijdloos,en vooral iedereen kent het.De oplegger die er achter hangt lijkt mij een oude van DHL.


Rabelink Logistics uit Doetinchem heeft ook een mooie 6 cilinder in het wagenpark.De BN-LR-10 is de enigste Topline in het wagenpark,de andere Scania's zijn uit gevoerd met een highline dak.


De auto heeft verder geen extra lampen in de zonnekap en is verder helemaal standaard.De kleur van Rabelink blijft ook erg mooi,alleen een beetje jammer dat er geen rode tautliner achterhangt.


Ook Hsf Logistics heeft veel Scania 6 cilinders in zijn wagenpark.Daaronder valt ook deze Scania R 440 topline.Een "nieuwe R serie" Te zien aan de grille en de bumper.Ook dit is een standaard 6x2 trekker zonder extra's.De nieuwere Scania 's die op de weg komen hebben ook vaak een Pools kenteken,Maar met geluk kon ik deze Scania nog net op de foto zetten bij Vion in Doetinchem.Apart is wel de Groene band op de oplegger,normaal is deze blauw.De foto is van 13 januari 2012.



Nog een groot bedrijf,Heisterkamp uit Oldenzaal.De BS-GZ-54 is uitgevoerd in de Grolsch kleuren,één van de opdrachtgevers van Heisterkamp.De Scania R 380 highline is ook een 6x2 trekker met voorloopas,wat weer ten goede komt voor de asdruk.Heisterkamp Heeft veel 6 cilinders in het wagenpark,van de 114L340 tot en met de nieuwe Rserie met 380 pk topline uitvoering.


Op eerste kerstdag 2011 heb ik bij Beers in Gaanderen deze Scania R 420 topline op de foto gezet.


De eigenaar Goes uit De Meern heeft daarmee een hele mooie combi op de weg.Incombinatie met die kelur maakt het een hele stakke auto zonder veel overbodige extra's.Wel een mooi detail zijn de gele dagrijlampen die zijn geïntergreerd in de bumper.Verder zie je ook veel het super bordje in de grille bij veel Scania's.


Kortom een mooie auto waarmee ik mijn werk graag zou willen doen.


Op het mega truckfestival in Biddinghuizen heb ik deze R420 Topline op de foto gezet.Deze "voorloper" vindt ik personlijk een erg nette auto.Een paar extra lampen in de zonnekap en in de grille,een paar dikke luchthoorns maken het een mooi geheel.De eigenaar van de BP-XH-78 is Elcee uit Dirksland.Elcee zie ik ook veel met een oplegger van HSF Logistics bij ons in Doetinchem.De dolfijnen op de auto maken het ook wel weer een bijzondere auto.


Bij Scania had je met de 4-serie de keuze uit diverse motorvermogens.Zo was er de 114 met vermogens van 340 en 380 pk,de 124 met vermogens van 360,400,420 en later ook nog een 440 en 470 pk uitvoering.Bij de R-serie kwamen er vermogens van 420,440,470 en later ook 480 pk.Was bij de 4-serie 480 pk nog een V8 motor,bij de R-serie waren er 2 cilinders minder voor nodig om het zelfde aantal pk's te krijgen.


De R-480 topline van De Transportbrug uit Putten is wat mijn smaak betreft helemaal top.De kleurcombinatie van Metallic rood,zilver en zwart meken het helemaal af.Ook de toplichtjes in de zonnekap is een mooie variant die mogelijk is met de zonnekappen.Helemaal perfect.




Groeten Werner