Een eigenzinnige vrachtwagen met veel binnenruimte.Als chauffeur kon je makkelijk rechtop staan in de cabine,een belangrijk pluspunt in het internationale wegvervoer.Als krachtbron fungeerde ondermer een 12 liter zescilinder lijn motor met vermogens van 390 tot 470 pk.
Ook was er een Ae leverbaar met een Mack motor met vermogens van 500 en 560 pk.
Persoonlijk vindt ik de AE(later Magnum) een prachtige vrachtwagen,mede door zijn aparte vorm.In de loop der jaren heb ik er een aantal op de foto gezet,en die wil ik graag laten zien.
Ik vermoed dat het in 1992 was dat ik de eerste AE op de gevoelige plaat heb vastgelegd.Letterlijk en figuurlijk op de gevoelige plaat want de digitale camera moest nog worden uitgevonden.Tijdens een truckrun in Ede stond na afloop deze AE langs de kant.
Het betreft hier een gloednieuwe AE met 380 pk,te zien aan het voorlopige kenteken.Het enthousiasme voor de nieuwe Renault was gewekt en gaat niet meer weg,zelfs vandaag de dag niet met vele mooie nieuwe modellen.Je vindt hem prachtig of vindt het een verschrikkelijke truck.Jaren later,in 2006 om precies te zijn begon mijn hobby als Truckspotter(zo noemt men dat,kan en ook niets aan doen)steeds meer uit de hand te lopen,mede door de intrede van de digitale camere.In oktober van dat jaar heb ik deze AE 385 ti op de foto gezet.De BF-HB-37 staat op een zondagmorgen op een parallelweg langs de Liemersweg geparkeerd.De eigenaar van deze Renault is R.Derksen pallethandel uit Pannerden en heeft vele Renault AE en Magnum in het wagenpark,en in 2012 heb ik de nieuwste aanwinst op de foto kunnen zetten.
Door mijn grote fotocollectie is het vaak zoeken naar bedrijven die ook een AE of Magnum in het wagenpark hebben.Maar van Ten Damme uit Meddo(bij Winterswijk) wist ik het zeker.
Op 11 januari 2012 wist ik deze Renault AE Magnum 430 op de foto te zetten.Vanaf een viaduct tussen Doetinchem en Wehl zag ik deze toch wel iets bijzondere Renault aankomen.Waarom nou bijzonder,een AE blijft als bijzonder van zichzelf maar een motorwagen was(en is)een uitvoering die niet zo gek veel voorkomt.Nu is ook weer mooi te zien hoe hoog de cabine is.Op 3 juni 2010 had ik mooi de gelegenheid om de Magnum van Peter Roelofsen eens mooi te bekijken en te fotograferen.Peter was toen nog Charter voor Rabelink Logistics en staat hier met een oplegger bij Rabelink voor het dock.Omdat het zondag was had ik geen last van pottekijkers,en aan gezien deze buiten het hek staat een mooie kans om eens wat foto's te maken.De Magnum 440-19t is een geupdate versie en heet nu geen AE meer maar Magnum.De update's aan de buitenkant geven de auto een mooi nieuw aangezicht,zoals de nieuwe grille met koplampen,de zonnekap aan de voorzijde en niet te vergeten de spoiler op het dak voor nog meer stroomlijn.Op een koude dinsdagmiddag toch maar eens de fiets gepakt om te kijken of er nog wat te fotograferen was.Bij Rabelink Logistics had ik geluk,een Magnum.De Magnum van Van Leeuwen uit Zevenaar.Deze Magnum 460-19t ontbrak nog aan mijn fotocollectie,dus gauw mijn fiets tegen de boom geparkeerd en klikken maar,en dat deze smerig is maakt het juist een nog veel stoerdere auto dan dat het al is.Normaal ben ik niet zo'n fan van vrachtwagen met veel opsmuk en drukke airbrush,dit onder het motto"doe maar gewoon,dat is al gek genoeg".Maar om de een of andere reden trekt deze Magnum mij erg aan,ik weet niet waarom maar toch is het zo.De Reanult van Kees Both uit Hardinxveld Giessendam is een 480 pk versie.De airbrush met rendieren passen mooi bij de metallic blauwe kleur.Ook aan de zijkant staat te lezen" Big Mack" met de verwijzing naar de Mack motoren die er gebruikt worden.Kortom een mooie Magnum.In de Waalhaven in Rotterdam maak ik zo heel af en toe wel eens foto's,want mijn collectie kan altijd groter.Dus met die reden maar eens een middagje waalhaven spotten.En met veel genoegen heb ik deze Magnum 460-26t op de fotogezet.Een Magnum is zowiezo al mooi maar een 6x2 voorloper is nog veel mooier.In 2008 volgde voor Renault de meest recente facelift,waarbij het grootste nieuws was dat het dak met 20 centimeter verhoogd werd,en dat is goed te zien op de foto.Vanaf de grond tot bovenkant dak meet de Magnum nu 3,90 mrt.Sinds 2011 is de Magnum leverbaar met 440,480 of 520 pk.De Magnum van Conzalez B.V uit Rotterdam heeft als bouwjaar 2009.
groeten Werner
Geen opmerkingen:
Een reactie posten