De Ecocombi of in de volksmond de LZV(Langere en Zwaardere vrachtautocombinatie's) is na een proef die begon in 2000 is in het straatbeeld bijna niet meer weg te denken.
Een LZV heeft een maximale lengte van 25,25 meter en mag maximaal 60 ton wegen.Dit in vergelijking met een normale combinatie die maar 18.75 meter lang is en maximaal 50 ton mag wegen een hele vebetering.Omdat het verbruik van de LZV nauwelijks toeneemt wordt er per LZV 4 tot 30 % brandstof bespaard.
Maar aan het gebruik van de LZV zijn ook beperkingen opgelegd.Zo mag een LZV buiten de snelweg om alleen op vastgestelde route's en mag er niet gereden worden met mist en extreme weersomstandigheden.
Ook moet de LZV voorzien zijn over een geavanceerd remsysteem,een aslastmeetsysteem en borden die aangeven dat de auto langer is.
Genoeg theorie,veel belangrijker zijn de foto's.Veel kijk- en leesplezier.
Als eerste een " verse" LZV van Rabelink Logistics.Een prachtige auto vind ik persoonlijk,lekker strak.De chauffeur "Splinter" is de gelukkige chauffeur die hiermee op pad mag.Dankzij mijn vriendin kan ik deze foto hier plaatsen.
De BZ-ZH-65 is een Scania G 440 met een highline cabine,zeker geen straf om met deze auto je werk te mogen doen.De motorwagen heeft overigens een vaste laadklep aan de achterzijde,dit omdat de auto wordt gebruikt voor het vervoer van stukgoed,en dit dus wat makkelijker is dan met een ondervouwklep.Conclusie:Een schitterende wagen.
Pascal:Veel veilige kilometers met deze Scania en nog bedankt voor het poseren met de auto.
11 assen op een rij.Op 21 februari 2012 heb ik deze Scania R 620 highline gefotografeerd in de Waalhaven in Rotterdam.Het is bij mensen die mij kennen bekend dat ik gek ben van containertransport en deze auto maakt dat zeker niet minder.De eigenaar is P.Visser uit Beemster en heeft een mooi span op de weg gezet.Deze LZV heeft mooi 3 dezelfde 20 voets containers en dat maakt de foto eigenlijk helemaal af.Bij het maken van de bocht op de Smirrnofweg in te slaan heeft de LZV de beide rijbanen nodig om de auto netjes de bocht door te krijgen.
Ook deze heeft 11 assen en is onderweg naar de Waalhaven terminal om een container op te zetten.Later die middag zou ik deze nog eens op de foto zetten met 2 containers een 20 en een 40 voeter.De Super space cab is van J.G. Verweij uit Waardenburg,en persoonlijk vind ik het een nette auto.De kleur blauw is hier de hoofdkleur en zo zie je maar met verschillende kleuren blauw kun je ook iets moois maken,en de rode streepjes maken het af.
De Gemeente Doetinchem heeft ook een LZV in het wagenpark.De auto wordt ingezet voor het vervoer van huisvuil naar de verbrandingsoven.De Gemeente Doetinchem haalt zelf het huisvuil op in de gemeente,dit doen ze met auto's met een zijlader.De containers zijn wat kleiner als gewone containers,waardoor deze LZV wat korter is als een gewone.De Gemeente Doetinchem rijdt vooral met Daf,veelal een CF 75 en deze een Daf CF 85.410.Langs de A 18 heb ik deze toch wel aparte LZV gefotografeerd.Er zijn 7 LZV varianten waaronder dit er een van is.Wie de eigenaar is weet ik niet dus als iemand het wel weet hoor ik het graag zodat deze ook in mijn collectie kan worden opgenomen.
In Rotterdam bij Van Der Most voor de deur had ik de gelegenheid op de Volvo fh 460 te fotograferen.De chauffeur zal wel gedacht hebben "Daar heb je weer zo'n gek" maar dat boeit me totaal niet.Wat mij wel boeit is dat ik de BX-SG-33 in mijn collectie kan toevoegen.
Van Der Most heeft zeer nette auto,s die allemaal eenheid uitstraalt.Deze LZV heeft trouwens maar 9 assen en ook 3 20 voeters.
En ja als je met een LZV rijden wil moet je er eerst een certificaat halen om er mee te mogen sturen.Ook aan het behalen van zo'n LZV certificaat zijn regels verbonden,zo moet de chauffeur 5 jaar relevante rijervaring met een trekker/oplegger of met een Combi hebben.Heb je dat voor elkaar dan kun je bij diverse rijscholen gaan "lessen"om het certificaat te halen.Een van die rijscholen is Wierks uit "Dordt".Wierks heeft een opvallende lesauto op de weg gezet,lesauto's zijn vaak als kastenauto uitgevoerd,maar Wierks heeft een tautliner uitvoering.De combi is niet echt mijn smaak maar wel een strakke auto om mee te rijden.Ook een super mooie verschijning is de LZV van Bontrans uit Rozenburg.Deze 10 asser heeft een 20 voeter in het midden staan.Zo te zien is het achterste chassis een "brekertrailer" en zo wordt de Ecocombi nog beter inzetbaar.
De kleuren van de BP-PD-89 zijn zeer netjes,een net interieur met een wit dashboard en de wielen zijn allemaal voorzien van wieldeksel wat weer een mooi strak aanzicht geeft.
Persoonlijk is dit toch wel een van mijn favoriete LZV.
groeten Werner
Geen opmerkingen:
Een reactie posten