Beste lezers,in plaats van foto's van vrachtwagens dit keer weer een ritverslagje.Eentje met best wel sneeuwfoto's.
Samen met mijn goede vriend Ronald hebben we weer een weekje volgemaakt met veel kilometers en veel lol.
Genoeg gezegd ,veel kijk en leesplezier.
Maandag 10 december 2012.
Nadat we eerst de Daf hadden afgetankt,werd de rit begonnen.Een complete rijdag want het was de bedoeling om op Dinsdagmorgen 6.00 uur te lossen in Altendorf(D) wat binnen de rijuren te halen is.Dat betekende dus niet zo achterlijk vroeg weg en als klap op de vuurpijl gewoon rustig aan die kant op.Zoals op de foto is het nogal mistig en er ligt nog wat verdwaalde sneeuw.Voor de rest prima om in te rijden,alhoewel we later toch regelmatig in kleine file's en baustelles terecht kwamen.Een nadeel als je dus wat later van huis gaat.Hoe verder we naar het zuiden reden,hoe witter de wereld werd.Het werd hier yoch wel wat serieuzer met dat witte poeder.Ook stuifsneeuw wat zo fijn over de weg waait,nee heerlijk om in te rijden.Die Duitsers zijnnet als Nederlanders in de sneeuw,constant in de ankers,ook die kunnen niet rijden in de sneeuw.De sneeuw heeft overigens ook mooie kanten,het levert mooie plaatjes op.Deze is gemaakt door het zijraam terwijl we op de 45 reden.
Omdat we nog wat papieren moesten inleveren bij de opdrachtgever van Dorro had ik de kans op mooie plaatjes.En zeg nou zelf dit is toch schitterend.Maar omdat de weg steeds sclechter werd toch maar even naar de mensen in Burbach(D) gebeld hoe het daar was,en of we er konden komen omdat het nogal omhoog loopt en we niet wisten of de sneeuw was weggeschoven.De rit erna toe liep voorspoedig en al snel konden we even een pitsstop maken,heerlijk.
Na een goed gesprek met de opdrachtgever van Dorro,dit onder het genot van een kop koffie werd het tijd om de koets maar weer eens aan te slingeren.Ik greep mijn kans om nog wat foto's te maken van de Daf en toen die gemaakt waren reden we verder "down south".De foto is gemaakt op een voormalige militaire kazerne en daarom staat erop de foto nog een toren.
Verder na beneden ging de sneeuw over in regen,was er bijna geen sneeuw te zien.Bijna een reden om je t-shirt te voorschijn te halen.
Het moet niet gekker worden zeiden we tegen elkaar.Geen sneeuwvlokje te bekennen.Echt waar ik heb die foto een klein half uurtje na elkaar gemaakt.De kaptitein van de Daf vondt het prima zo en hoopte dat de hele weg zo zou zijn,ik stiekum niet ik wilde winterplaatjse schieten.
Gelukkig zag ik al snel weer wat sneeuw liggen,en wist dat het helemaal goed zou komen met de sneeuw.Zo rijden door het Duitse landschap is toch wel mooi,ja je hebt echt een hondenbaan als chauffeur.
Kijk zie je wel ik had gelijk meer sneeuw.Hier ligt toch duidelijk een pak sneeuw van betekenis.Overigens een mooie route over de b 290 richting Crailsheim.Veel mooie dingen om te zien.Nog mooi in de schemer deze foto kunnen maken,geeft toch een beetje de sfeer aan.Maar ja omdat we het losadres niet binnen de 4,5 uur konden halen moesten we nog eens "drie kwarteir maken"Tja dat willen de heren van de BAG graag.Toen de pauze erop zat hebben we onze weg vervolg naar het losadres in Altendorf(D).En na een filmpje gekeken te hebben in bioscoop Daf hebben we onze mandjes maar eens opgezocht voor een wel verdiende nachtrust.
Dinsdag 11 december 2012.
Oh wat ging die klote wekker weer achterlijk vroeg zeg,ik sliep nog heerlijk bij de klant op het terrein.Maar ja de opdracht was om 6.00 uur te lossen dus ja wie zijn wij om dan niet aanwezig te zijn.Kijkend uit het raam viel ons 2 dingen op namelijk dat het die nacht weer behoorlijk had gesneeuwd en ten tweede dat er niet voor 7 uur begonnen werd.Hebben wij weer zit je daar met je goede gedrag.Maar het lossen om 7 uur verliep zeer vlot en al snel konen we naar het tweede en laatste losadres.
Onderweg naar het 2e losadres in Kleinaltingen(D)werd het langzaam weer licht.En dan wordt het voor mij ook weer tijd om de camera te pakken.Dit vind ik een mooie foto,gemaakt door de voorruit.De hele dag hebben we dit grijze weer gehad met sneeuw.Om goed half 10 stonden we bij de klant en konden waarrempel zo lossen,snel en dat voor een distributiecentrum.Er stonden overigens maar weinig vrachtwagen om te lossen,dat dan weer wel.
Dus als een gek de pallets eruit,legepallets er weer in ,papieren halen en gasje erbij naar het laadadres wat nog een anderhalf uur sturen was.
Onderweg naar Sulzberg(D) heb ik ook weer de nodige plaatjes gemaakt.Zo als deze,een prachtige boerderij compleet met sneeuw bedekt.
Of deze,prachtig al die witte bomen,en nee dit is geen Scandinaviƫ ,maar gewoon Duitsland.Het was een leuk weggetje moet ik eerlijk zeggen.
En op leuke weggetjes kom je leuke hellingkjes tegen,zoals deze van 13%.Best grappig.Het scheelt dat de weg goed schoon was anders kun je hier lelijk in de slip raken als je plotseling de anker moet uitgooien.En omdat we op maandag al wisten wat we de rest van de week moesten doen konden we ook al snel laden in Sulzberg(D).Het laden ging lekker snel met behulp van een heftruck.Toen dit er eenmaal in zat was er nog wat ruimte over op de auto,dus toch maar even bellen met de planmeister himself.Dat leerde ons dat we nog bij moesten laden in Bad saulgau(D).Na even op de kaart gekeken te hebben bleek dat dit nog wel een eindje sturen was,dus weer gasje erbij.
Weer een mooi plaatje opweg naar het laadadres in Bad saulgau.Eenmaal het adres gevonden te hebben is het toch wel handig om je aante melden,en dat hebben we dus maar gedaan.De vriendelijke portier( Ja in Duitsland kunnen ze wel vriendelijk zijn) wees ons even de weg op het veels te krappe terrein.We zagen nog net hoe een Duitse containerchauffeur zijn zijbeplating in elkaar reed op een opgeschoven berg sneeuw,de chauffeur keek niet blij,wij wel haha.
Het laden was snel gepiept en de papieren waren ook al klaar dus op naar Holland.Maar eerst nog een best stuk binnendoor richting Stuttgart(D).Het weer werd er niet beter op en de snelheid zakte ver onder de maximum snelheid.Hier en daar kon je merken dat het glad was maar het was te doen.Op de foto is te zien heo hard het sneeuwde en wat het zich op dat moment was.
En als je binnendoor rijdt kom je soms ook leuke haarspelbochtjes tegen zoals deze.Het nadeel was dat het er ook nog een vies glad was dus krachtig remmen was nu helemaal geen optie.Lekker na beneden laten lopen.De stuurman in de Daf verstaat zijn vak prima en loodste de superspace cab veilig naar beneden.Klasse Ronald.
Na deze spannende afdaling werd de weg ook weer beter en konden we al snel richting een Plaatsje voor de nachtrust uitkijken.Die hebben we gevonden in Karlsruhe(D).Een prima plek,lekker rustig.
Op woensdag heb ik vrijwel geen foto's gemaakt,druk met lossen he en dan kun je geen plaatjes schieten.
Donderdag 13 december 2012.
Nadat we geladen hadden in Bodegraven,de beol goed hadden vastgezet met spanbanden werd het tijd voor een bak koffie.Wel aan toe zeg.De reis ging ditmaal naar Weingarten(D).Wel lekker een volle auto en op vrijdag lossen,soms zit het mee.Deze foto is gemaakt alweer in Duitsland op de 61.Je ziet het bijna geen sneeuw meer,maar dat zou nog wel veranderen.
Nog een eindje verder in Duitsland en het wordt alweer wat witter,is ook leuker voor de plaatjes,anders had ik de titel anders moeten maken.
Gewoon een mooi plaatje,en tijdens de rit werd er op de radio al gewaarschuwd voor ijzel.Als het even kan laat dat dan maar weg,daar heb ik het niet zo op.Maar ja helaas hebben we het niet voor het zeggen.
Tja en dan kom je bij Pforzheim op de 8 in de spits.Juist ja dan weet je wel hoelaat het is.File.Gelukkig viel het allemaal wel mee.Alleen begon het hier te ijzelen en dat is toch wat minder.Het werd inderdaad ook behoorlijk glad maarja stilstaan was even geen optie,tenzij het op de radio wordt omgeroepen.Dus zachtjes aan verder.Onze bedoeling was om Ulm te halen voor de nachtrust maar ja dan moet het wel doorrijden.Bij Kirchheim(D)eerst maar eens pauze maken.Voordat je op een parkeerplek staan moet je eerst een toeterconcert geven omdat een achterlijke Italiaan zijn pauze aan het maken was op een plek dat er niemand meer door kon en dat terwijl er verderop gewoon veel plekken vrij waren.Tijdens de pauze de voorraad eten even aangesproken en even een heerlijk broodje worst klaargemaakt.Ook hier liepen we tegen een groot probleem op,de broodje die we hadden waren "weekendbollen"gekocht bij de appie.Weekendbollen op donderdag,dat moeten we eerst overleggen of dat wel mag.Na enig overleg hadden we toestemming.Het geeft een beetje de flauwe humor aan die we tijdens de ritten hebben,echt flauw hoor maar wel leuk.Nat de pauze toch maar even verder schuiven en ons plan om Ulm te halen lukte ook maar net.Na een sneeuwballengevecht was het weer mandjestijd.
Vrijdag 14 december 2012.
Nadat weer de wekker vrij vroeg afliep werd het tijd voor een bak koffie,wat zonder koffie gebeurt er weinig,zeker zo vroeg.Inmiddels was de sneeuw mooi weggeschoven dus we konden mooi vertrekken om op tijd in Weingarten(D) te lossen.Eenmaal bij het losadres was het even wachten,en dat kwam prima uit.Hadden we mooi de tijd on de spanbanden alvast te verwijderen en op te bergen.Het lossen was met een half uurtje gepiept.Op naar het laadadres.
En het laadadres dar lag in Zwitserland.Dat is dus niet verkeerd.En het is ook nog eens een eindje sturen.En dat leverd dan weer mooie plaatjes op.En nadat ik de ruiten en ruitenwissers aan de buitenkant had schoongemaakt werd het zich alleen nog maar mooier.
Hier hebben we winterwonderland,prachtig gewoon dat Zuiden van Duitsland.
En omdat we aan de Oostenrijkse kant zaten was de route naar Weinfelden(CH) ook via Oostenrijk.En zoals je ziet lag hier weer voldoende sneeuw.
Hier op de grens met Oostenrijk.Gelijk even het tolkastje omwisselen voor een nieuwe.Want ja je zult toch moeten betalen om in Oostenrijk te mogen rijden.Voor niets gaat de zon op zal ik maar zeggen.
En zo rijden we via dat mooie Oostenrijk naar Zwitserland.op de borden staat dat je de grensovergang Au nadert(nee het deed geen zeer).En omdat Zwitserland geen EU land is(geef ze eens ongelijk met alle ellende die Brussel veroorzaakt)mag je naar de douane.En een papiertje halen waar de gegevns van je auto opstaan en waar de km stand op ingevuld moet worden.Dit moet je weer afgeven bij het verlaten van Zwitserland.Als dit allemaal gedaan is mag je het land in.
En dan .............rijdt je in een prachtige omgeving.Wat een rotbaan hebben wij toch ook.Gewoon prachtig.
Tijdens de rit vanaf de grens naar Weinfelden rijdt je langs de Bodensee.Als het mooi weer is kun je Duitsland zien liggen.Ook hebben ze in "Der Schweiz"ook veel bruggetjes en tunnels.Het lijkt net een modelspoorbaan,zo mooi.Maarja we zijn niet op wintersport er moet gewerkt worden.Na enige zoeken is het laadadres gevonden en na de lunch wordt er begonnen met laden.
Nadat ik de cabine weer heb uitgeveegd en het dashboard heb schoongemaakt de camera maar weer eens ter hand genomen om wat plaatjes van een vieze smerige Daf te maken.Ook dit hoort bij de winter,je kunt tenslotte nietelk uur de auto door de wasstraat jassen.Ik vind het een mooie foto.
Nadat de boel er weer inzat en afgespanne was kon de thuis reis weer worden ingezet.
Op naar huis.Dat lgt nogwel even 730 km verder naar boven maar toch.Het blijft een mooi land dat Zwitserland,niet allen in de winter maar ook in de zomer als alles groen is.Maar eerst het land uit via de grensovergang Konstanz-Kreuzingen.Back on the road.
En daar is de gresovergang,jippie ouderwets van hbet ene loket naar het andere.Dit grapje heeft ons bijna 2 uur gekost omdat ten eerste de papieren nog niet binnen waren gekomen,eindelijk papieren dan mag je naar de "Zwitser" om uit te klaren en vervolgens naar de "Duitser"om vrij temaken.En vrolijk dat die mensen daar zijn zeg jeetje.Uiteindelijk mag je dan weg,als je het papietje met km stand hebt afgegeven.
Uiteindelijk een prachtige week,veel gezien,veel gelachen en veel geleerd.
Ronald hartelijk dank voor de gezellige week en ik hoop dat er nog een vervolg komt.
Alle lezers bedankt voor het lezen van mijn blog en voor iedereen een Gezond en Voorspoedig 2013.
Met vriendelijke groet Werner.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten